BMW KLUB OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI

Forum miłośników i użytkowników samochodów marki BMW z Ostrowca Św. i okolic


#1 2010-07-06 12:38:21

 Roman

Administrator

Zarejestrowany: 2010-05-30
Posty: 1124
Punktów :   

Tuning mechaniczny

Co da się wycisnąć z BMW E36?

SILNIK M42, M44

POZIOM 1 MOC 159 KM - 163 KM
Podobnie jak w przypadku większości silników spalinowych, również w kwestii czterocylindrowca BMW, pierwszym krokiem powinno być usprawnienie układów: dolotowego i wydechowego. Seryjny układ dolotowy nie należy do wybitnie restrykcyjnych, ale montaż markowego filtra stożkowego w odpowiedniej osłonie termicznej z pewnością delikatnie poprawi osiągi i brzmienie silnika. Układ wydechowy również warto nieco poprawić, ale odradzamy montaż uniwersalnych tłumików końcowych, które raczej nie poprawią osiągów, a wręcz mogą je pogorszyć. Na rynku dostępnych jest wiele sporo dedykowanych układów wydechowych, które rzeczywiście usprawnią wydalanie spalin, a przy okazji nadadzą Waszemu BMW rasowego brzmienia. Kolejnym krokiem będzie tzw. remap, czyli zmiana seryjnego oprogramowania ECU. Często zdarza się, że producent umyślnie zostawia pewne rezerwy mocy, które łatwo można wykorzystać poprzez umiejętną ingerencję w oprogramowanie komputera sterującego pracą silnika.

POZIOM 2 MOC 163 KM - 175 KM
Choć wszystko zależy od tego, który z opisywanych silników znajduje się pod maską, w dalszym ciągu pozostajemy raczej w sferze optymalizacji osiągów niż poważnych zmian. Dobrym punktem wyjścia będzie montaż kompletu aluminiowych kół pasowych pompy wody, pompy wspomagania oraz alternatora. Takie zestawy firmuje swoim logo m. in. Ruff. W przypadku silników M44 warto pomyśleć o większej przepustnicy, co nie powinno dramatycznie wpłynąć na stan portfela. Na koniec warto zainwestować w wałki rozrządu. Dużym uznaniem cieszą się te produkowane przez firmę Schrick. Żeby wszystkie te modyfikacje przyniosły zakładany przyrost mocy, konieczny będzie kolejny remap fabrycznego ECU.

POZIOM 3 MOC 200 KM - 225 KM
Na tym etapie koszty zaczynają rosnąć w szybkim tempie. Najrozsądniej będzie zdecydować się na montaż kompresora. Obejdzie się bez wyjmowania silnika. Nowy kolektor ssący to oprócz samego kompresora właściwie jedyna zmiana, bo układ paliwowy i "wnętrzności" silnika na pewno poradzą sobie z wyższą mocą. Kompresja również zostaje bez zmian, a więc cała operacja nie jest ani kłopotliwa, ani specjalnie skomplikowana.


SILNIKI M50, M52

POZIOM 1 MOC 168 KM - 211 KM
Wszystkie sześciocylindrowe jednostki BMW świetnie nadają się do modyfikacji i to na kilka sposobów. Dobrym punktem wyjścia będzie przyzwoity układ wydechowy typu "cat-back". Wybór na rynku jest ogromny, z zakupem nie będzie więc żadnego problemu. Seryjny filtr powietrza dobrze zastąpić sportowym odpowiednikiem w solidnej, szczelnie izolującej cieplnie obudowie. Jeżeli zależy Wam nie tylko na osiągach, ale także na wyglądzie, to polecamy obudowy karbonowe, które przy bardzo dobrych właściwościach izolacyjnych, po prostu cieszą oko. Na koniec poprawiamy ustawienia kompa i w przypadku modelu 320i możemy spodziewać się 170 KM, a w 328i na pewno uda się przekroczyć 210 KM.

POZIOM 2 MOC 194KM - 240 KM
Modyfikacje omawiane na tym etapie mają sens właściwie tylko w przypadku silników M52. Na początek nowy kolektor dolotowy, np CA Automotive oraz duża przepustnica. To już kolejne 20 KM. Jeżeli nie liczysz się specjalnie z kosztami, to postaraj się o kolektor dolotowy Schricka.

POZIOM 3 MOC 206 KM - 252 KM
Teoretycznie w tym momencie powinno się zająć głowicą (np. polerowanie kanałów dolotowych i wydechowych), ale w przypadku bardzo dopracowanych, sześciocylindrowych jednostek napędowych BMW, będzie to "sztuka dla sztuki". Znacznie rozsądniej będzie zainwestować w komplet porządnych wałków rozrządu np Schrick. Z pewnością da to wyraźny wzrost mocy w górnym zakresie obrotów. Warto też pomyśleć o kompletnym układzie wydechowym o dużej przepustowości.

POZIOM 4 MOC 290 - 350 KM
Zaczynamy poruszać się po gruncie zarezerwowanym dla M3. Dalsze modyfikacje silnika wolno-ssącego nie mają już większego sensu. Można zdecydować się na kompresor lub turbosprężarkę - w zależności od preferencji i budżetu. Jedną z najtańszych opcji będzie kompresor Autowerke Rotrex C30-94 (np. do 325i z lat 1993-1995) który można kupić w zestawie z czołowym intercoolerem oaz kompletem wydajniejszych wtryskiwaczy. Ciśnienie na poziomie 0,5 bara będzie optymalne. Jeżeli wolisz turbosprężarkę to pomyśl o zestawie Active Autowerke (pasuje do modeli 325i oraz 328i z lat 1993-95). Zestaw ten zawiera m. in. turbinę Mitsubishi TD06 oraz zewnętrzny zawór westgate Turbonetics. Przy ciśnieniu doładowania 0,4 - 0,5 bara można liczyć na około 300 KM  . Jeżeli nie brakuje Ci funduszy, to zainwestuj w zestaw AA Generation 3 STG2, który umożliwi osiągnięcie nawet 370 KM!  Oczywiście zawsze można zwiększyć ciśnienie doładowania ale powyżej 0,5 lepiej jest odpowiednio wzmocnić układ korbowo tłokowy silnika. Kute tłoki, stalowa uszczelka pod głowicą, zestaw śrub ARP - bez tego się nie obejdzie. Słabym punktem tych silników są korbowody (szczególnie, gdy moc dostępna jest w górnym zakresie obrotów), lepiej więc zawczasu zainwestować w mocniejsze zamienniki.

SILNIK S50, S52

POZIOM 1 MOC 309 - 356 KM
Jeżeli nie postanowiłeś zabrać się na poprawianie pracy inżynierów odpowiedzialnych za osiągi M3, to pamiętaj, aby stosować akcesoria tylko najlepszych producentów, inaczej łatwiej będzie moc zmniejszyć niż zwiększyć;-). Na dobry początek układ dolotowy. Wybierz coś z oferty GruppeM albo Active Autowerke - ich produkty dadzą Ci gwarancję przyrostu mocy o kilka KM. Możesz też pójść na całość i zaopatrzyć się w karbonowy airbox z najwyższej półki. Kolejny krok to zmiana oryginalnego układu wydechowego. Seryjny wydech M3 nie jest specjalnie restrykcyjny, ale za to bardzo ciężki. Na koniec remap ECU, co w sumie zaowocuje odczuwalnym przyrostem mocy, szczególnie w średnim i górnym zakresie obrotów.

POZIOM 2 MOC 324 - 370 KM
Kolejne zmiany w układzie wydechowym. Czas zdecydować o losach katalizatora. Opcje są dwie: wyciąć i w spawać prostą rurę, co łączy się z nieprzyjemnościami w wypadku wnikliwej kontroli drogowej, lub pozostając w zgodzie z prawem i zamontować sportowy katalizator. Warto również zainwestować w zestaw lekkich aluminiowych kół pasowych, bo dzięki mniejszej masie zyskujemy moc, która wcześniej była potrzebna do "obracania" seryjnymi elementami.

P0ZIOM 3 MOC 339 - 385 KM
Czas na poważne modyfikacje. Jak zauważyliśmy juz wcześniej, silniki M3 są bardzo starannie dopracowane, ale zawsze da się coś zrobić jeszcze lepiej niż fabryka. Modyfikacje głowicy będą bardzo kosztowne i muszą zostać wykonane przez kogoś, kto się na tym naprawdę zna. Zabiegi takie jak polerowanie kanałów dolotowych i wydechowych, montaż większych zaworów czy wymiana oryginalnych sprężynek na tytanowe, mają jednak sens. Do t ego sportowe wałki rozrządu i zabawa kompem - efekt będzie widoczny.

POZIOM 4 MOC 450 - 550 KM 
Przy poszukiwaniu 400 KM mocy montaż kompresora lub układu turbo to w przypadku BMW M3 optymalne wyjście. Dla przykładu firma CA Automotive oferuje 2 zestawy turbo. Pierwszy "softowy", który obliczony jest na moc około 450 KM oraz drugi dla prawdziwych fanatyków mocy, dzięki któremu będzie możliwe przekroczenie granicy 500 KM. Blok silnika jest bardzo wytrzymały, ale przy mocach powyżej 450 KM, dla własnego spokoju, zainwestuj w "zakucie". Pojęcie "końca" modyfikacji w przypadku M3 właściwie nie istnieje, jedynym ograniczeniem z całą pewnością będzie budżet... 


SZALONE SWAPY
Jeżeli masz już M3 ale wciąż doskwiera Ci niedosyt mocy i modyfikacji, zobacz, co jeszcze możesz zrobić. Większość jednostek BMW daje się łatwo przekładać między poszczególnymi modelami. Nawet V12 z BMW 850i można jakimś cudem upchnąć w serii 3... w przypadku dużego budżetu warto rozejrzeć się za projektami z niebanalnych konwersji firmy Alpina. Inne znane swapy jakie widywaliśmy w E36 to miedzy innymi: V8 chevrolet, twin turbo z supry Mk4, ford cosworth YB czy RB25 ze Skyline`a. Dla chcącego nic trudnego!!!


Materiał że strony http://www.bmw-syndykat.pl

Ostatnio edytowany przez Roman (2010-12-21 22:57:56)


http://imageshack.com/a/img923/8193/QS2D4H.jpg

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.imir2010.pun.pl www.cs2dsite.pun.pl www.4ga.pun.pl www.waleczniwojownicy.pun.pl www.polish-legends.pun.pl